ØKT TRAFIKK TIL DIN NETTSIDE

3 tips for økt trafikk med SEO

Det å opprettholde og få flere besøkende inn på din nettside er en oppgave som krever kontinuerlig arbeid og vedlikehold. Sider som sliter med lite trafikk kommer nok ikke av at nettsiden ikke ser bra ut, men fordi de ikke kommer opp i søkemotorene når noen søker etter deres produkter/tjenester – de har med andre ord en dårlig optimalisert nettside. I dette innlegget tar jeg for meg 3 enkle grep som kan gjøres for å bli mer synlig på nettet, slik at man ligger i toppen blant de tusenvis av resultatsidene som kommer opp på et organisk søk. Det er dette søkeroptimalisering (SEO) handler om, å komme på toppen blant de som ikke har betalt plassering.

Ønsker du ikke å gjøre dette selv kan du trykke her og velge blant mange gode tilbydere, men da må du dessverre opp med lommeboka. Les heller videre og gjør det selv, det er enklere enn du tror.

Ha et relevant innhold

Innhold som er oppdatert og av god kvalitet er essensielt for å opprettholde å skape flere besøkende til nettsiden. Dette setter brukerne pris på og vil sannsynligvis henvise artikkelen/posten videre til andre. Man får da en organisk markedsføring, eller ”jungeltelegrafen” som gir ett godt omdømme både hos brukerne og søkemotorene. Det viktigste med dette er at søkemotorene merker at nettsiden blir ofte brukt, og at innholdet oppdateres. Enkelt sakt så handler dette om at Google foretrekker å henvise til en nettside med nyttig og oppdatert informasjon istedenfor en nettside med en artikkel som trolig er foreldet. For det er jo dette som til syvende og sist er ”jobben” til søkemotorene – å gi søker det han faktisk søker etter!

Ønsker du en mer utfyllende guide, se 10 tips til hvordan skrive gode blogginnlegg.

Informative titler

Når noen søker i en søkemotor som for eksempel Google prøver søkemotoren å finne det søker er ute etter. Derfor er det viktig å ha titler med en frase som du tror søkere skriver inn, fordi det er denne tittelen som kommer opp på Google. Du skal på en måte hjelpe Google å forstå at det er din nettside søkeren ser etter. Her er 8 gode råd for hvordan lage en fengende tittel. I denne artikkelen for eksempel bruker jeg ”Få økt trafikk til din nettside” fordi jeg ser for meg at personer med egne blogger/nettsider skriver noe tilsvarende inn i søkemotoren hvis de sliter med lite trafikk(+ingen/lite kjennskap til SEO), og snubler forhåpentligvis inn på dette blogginnlegget. En mindre bra overskrift kunne kanskje vært ”øk konverteringsfrekvensen med optimalisering”. Denne er ikke særlig informativ for den normale internettbruker og søker ville trolig tatt øynene ned til neste på lista. I tillegg er det nok ytterst få som skriver inn dette. Tittelen må med andre ord lokke til videre lesing, fordi på nettet går alt ekstremt fort.

Fortsatt usikker hvilken tittel du skal ha? Kanskje Google Trends kan hjelpe deg. 

Bruk linker

Jevnt over i dette blogginnlegget har jeg lagt ved linker til andre nettsider, fordi det øker faktisk trafikk. Google oppfatter om en nettside/blogg har mange linker, og jo flere lenker desto bedre tror søkemotorene at siden er. Her har man to typer, intern og ekstern. Interne linker er når en side linker til en annen side på samme nettsted. For eksempel en nettbutikk som linker til ett av deres produkter, noe som også viser at du har en god struktur. Eksterne lenker er når andre linker til deg, som jeg har gjort over til de som eier de nettstedene. Disse har dermed fått en ekstern lenke. Det er derfor smart hvis du eier flere nettsider, å linke de imellom på de forskjellige for å øke de eksterne lenkene.

Kilder: https://www.ranknr1.no/sokemotoroptimalisering.html
https://www.sempro.no/nyheter/sokemotoroptimalisering-seo

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.